Tēma Nosaukums Apraksts
Fails Eiropas programmēšanas nedēļas ietvaros aicinām uz Scratch semināru 11.11.2014. 11:00, ievad-nobeiguma prezentācijae-vides pašā lejā

Programmēšana Scratch vidē - tas ir vienkārši!

Eiropas programmēšanas nedēļas, kas Eiropā norisināsies no 11. līdz 17. oktobrim, ietvaros LU Datorikas fakultāte aicina skolēnus un skolotājus piedalīties Jauno datoriķu skolas seminārā „Programmēšana Scratch vidē - tas ir vienkārši!”
Seminārs notiks sestdien, 2014. gada 11. oktobrī, plkst. 11:00 - 13:00 LU Datorikas fakultātē (Rīgā, Raiņa bulvārī 19, 3. stāvā, 345. datorklasē).

URL LU DF dekāna prof. J Borzova u.c. ievadvārdi Jauno datoriķu skolai (2:32 min. YouTube video)
Fails Ievadvārdi JDS ("vieglāks" - 6,4 MB .flv fails)

LU DF dekāna prof. J. Borzova un doc. I. Gorbāna JDS ievadvārdu īss video.

Tēma 1 Grāmata Scratch izvēles pamatojums un projekta koncepcija

Projekta koncepcija un paskaidrojums kā lietot šo materiālu vietni.

Fails Lejupielādei: Scratch izvēles pamatojums un projekta koncepcija (181 kB .pdf)

Kā lietot šos materiālus, un par izvēli.

Grāmata Programmēšanas vide jebkuram skolēnam – Scratch jeb datorprogrammēšanas pamati dažās stundās. E-grāmata, autors: Imants Gorbāns

Scratch ir vienkārša programmēšanas valoda un vide, arī multimediju radīšanas rīks, ko var izmantot, lai iepazītos ar programmēšanu. Scratch ir noderīga kā vidusskolēniem, tā pamatskolēniem, to var lietot dažādos sarežģītības līmeņos – no pirmo klašu skolēna līdz pirmo kursu studentiem. Šīs Scratch pamācība ir rakstītas ar mērķi piedāvāt vienkāršu un viegli patstāvīgi īsā laikā (dažās stundās) apgūstamu rīku skolēniem, kuriem skolā nav bijusi programmēšana, vai tā apgūta niecīgā apjomā. Tas varētu palīdzēt pašiem saprast, vai jums programmēšanas abstraktā domāšana interesē un padodas, vai ir pamatota vēlme studēt programmēšanu Latvijas Universitātes Datorikas fakultātē vai citur. Tāpat šīs instrukcijas var būt noderīgas kā topošajiem tā jau strādājošiem informātikas skolotājiem, gatavojoties programmēšanas stundām, kurās radīt atraktīvu dažādību valodas Pascal utml. matemātiskajam skaistumam, pielietojumu šaurumam un vizuālajai garlaicībai.

Fails Lejupielādei: Programmēšanas vide jebkuram skolēnam – Scratch jeb datorprogrammēšanas pamati dažās stundās (1,5 MB .pdf datne)

E-grāmatā dotais konspekts lejupielādei 1 .pdf failā. Faila atvēršanai nepieciešama PDF failu lasīšanas programma, piemēram, Adobe Reader vai FoxitReader.

URL YouTube video: Scratch ievadlekcija - svarīgākais 1. tēmas konspekta 1., 2. nodaļā (9:27 min., jaunā logā)
URL YouTube video: Scratch 1. programmiņas izveide - svarīgākais 1. tēmas konspekta 3.1., 3.2. nodaļā (8:53 min. jaunā logā)
URL Video: Scratch 1. programmiņas izveide - svarīgākais 1. tēmas konspekta 3.3., 3.4. nodaļā (9:50 min., jaunā logā)
Fails Video: Scratch ievadlekcija - svarīgākais 1. tēmas konspekta 1., 2. nodaļā (9:27 min. .flv)

Svarīgākais 1. tēmas konspekta 1., 2. nodaļā.

Fails Video: Scratch 1. programmiņas izveide - svarīgākais 1. tēmas konspekta 3.1., 3.2. nodaļā (8:53 min. .flv)

Svarīgākais 1. tēmas konspekta 3. nodaļas 3.1., 3.2. apakšnodaļās.

Fails Video: Scratch 1. programmiņas izveide - svarīgākais 1. tēmas konspekta 3.3., 3.4. nodaļā (9:50 min. .flv)

Svarīgākais 1. tēmas konspekta 3. nodaļas 3.3., 3.4. apakšnodaļās.

URL PROGRAMMAS PIEMĒRS: Scratch veidota prezentācija v.1 par Jauno datoriķu skolas šo e-vidi (šim piemēram ir vienkāršs, bet visai garš kods)

URL PROGRAMMAS PIEMĒRS: Scratch veidota prezentācija v.2 par Jauno datoriķu skolas šo e-vidi (šim piemēram kods ir īsāks, bet sarežģītāks - ir definēta un daudzkārtēji izmantota jauna procedūra)

Programmas piemērs Nr. 1.a

Lapa Citu Scratch kopienas dalībnieku pirmo programmu noderīgi piemēri

Noderīgi dažādu citu autoru programmu piemēri, kas var palīdzēt pirmajos soļos ar Scratch

Tēma 2 Grāmata Programmēšanas vide jebkuram skolēnam – Scratch multimediju iespējas jeb datorprogrammēšanas pamati II dažās stundās. E-grāmata, autors: Imants Gorbāns

Šis ir otrais konspekts LU DF projekta “Jauno datoriķu skola” (JDS) ietvaros. Ja pirmajā konspektā tika aplūkoti Scratch pamati, tad šajā konspektā galvenais akcents ir vērsts uz Scratch 2.0 multimediju iespējām – darbu ar mikrofonu un tīmekļa kameru (Webcam).

Fails Lejupielādei: Programmēšanas vide jebkuram skolēnam – Scratch multimediju iespējas jeb datorprogrammēšanas pamati II dažās stundās (409 kB .pdf datne)

Apraksts par Scratch 2.0 multimediju iespēju pamatiem.

URL PROGRAMMAS PIEMĒRS: Taurenītis v.1.1 - Scratch 2.0 programmiņa ar skaņas detektēšanu no mikrofona. Lai taurenītis lidotu, radiet skaņu, kas skaļāka par 10 vienībām, lai lidotu augstu - virs 80 nosacītajām vienībām (tās ir diapazonā 0...100)

Taurenitis progr. att.

URL YouTube video - programmas Taurenītis v.1.1 izveide: Scratch 2.0 skaņas detektēšana - 2. tēmas 1. vingrinājums (14:19 min., jaunā logā)
Lapa Programmas Taurenītis v.1.1 kods - piemērs ar skaņas detektēšanu

Scratch 2.0 koda (scenārija) ekrānattēls.

URL PROGRAMMAS PIEMĒRS: Begemots v.1 - programmiņa Scratch 2.0 iespēju tīmekļa kameras kustību detektēšanā demonstrēšanai

Lightbox galerija Attēli kustību detektēšanas programmiņas Begemots v.1 koda un darbības paskaidrošanai

Skat. paskaidrojumus zem attēliem.

URL PROGRAMMAS PIEMĒRS: Remiksēta "Dance your way to stardom - WEBCAM REQUIRED" - nesēdi, palēkā, tad izpēti kodu!

Programmas piemērs. Spēle 1

Lightbox galerija Attēli ar programmas "Dance your way to stardom - WEBCAM REQUIRED" remix kodu

Paskaidrojumam, pilnībā visu kodu var redzēt Scratch portālā - pie programmas "See inside".

Fails Video: Scratch 2.0 skaņas detektēšana - 2. tēmas 1. vingrinājums (14:19 min., .flv)

Scratch sensoru iespēju 1. piemērs.

Lapa Citu Scratch kopienas dalībnieku multimediju programmu noderīgi piemēri

Dažādu autoru piemēri programmām ar mikrofonu un tīmekļa kameru.

URL Jauno datoriķu skolas 2014. gada dažu programmu piemēri vienviet Scratch studijā

JDS studija "Jauno datoriķu skola".

URL Vieta Scratch portālā JDS dalībnieku veidoto programmu kopīgošanai

JDS Scratch 2. studija dalībnieku failu kopīgošanai. Vispirms dalībnieks programmu "šārē", tad pievieno šai studijai.

Tēma 3 URL PROGRAMMAS PIEMĒRS: Kvadrātvienādojuma rēķināšanas programmiņa v.1

Grāmata Paskaidrojums un uzdevumi par kvadrātvienādojuma programmu

Klasiskā kv-v-juma programma negari.

Lightbox galerija Attēli ar kvadrātvienādojuma programmas kodu u.c.

Kvadrātvienādojuma programmas kods un rediģēšanas skati.

URL PROGRAMMAS PIEMĒRS: Dzejas četrrindu ģenerēšanas programma ražo uz nejaušībām bāzētas bezatskaņu vārsmas, nejauši atlasot no 8 vārdu masīviem (aptuveni 330 vārdiem).

Programmas piemērs. Dzeja

Grāmata Paskaidrojums dzejas ģenerēšanas programmai un uzdevumi

Par manu Scratch 2.0 programmiņu Dzejas ražošana v.1.3.

Lightbox galerija Attēli ar dzejas ģenerēšanas programmas vienkāršākās versijas kodu

Viss notiek nejauši, gandrīz.

Grāmata VĒL PROGRAMMU PIEMĒRI: Tipiski skolu programmēšanas 8 uzdevumi, pārnesti uz Scratch

 + Noderīgi 8 uzdevumi ievadam programmēšanā. Vairāk vai mazāk klasiski programmēsanas priekšmetu skolas uzdevumi, izpildāmi ne tikai Free PascalC++, Java, Visual Basic, bet arī Scratch: mērvienību kalkulators, varbūtību eksperiments, pirmskaitļi, Fibonači skaitļi, Lisažū figūras, fraktāļi un MS Excel funkcijai PMT() līdzīgi aprēķini.

Materiāla autors doc. Imants Gorbāns.

Fails VĒL PROGRAMMU PIEMĒRI: Tipiski skolu programmēšanas 8 uzdevumi, pārnesti uz Scratch (1 MB PDF formātā)

Noderīgi 8 uzdevumi ievadam programmēšanā. Vairāk vai mazāk klasiski programmēsanas priekšmetu skolas uzdevumi, izpildāmi ne tikai Free PascalC++Visual Basic, bet arī Scratch: mērvienību kalkulators, varbūtību eksperiments, pirmskaitļi, Fibonači skaitļi, Lisažū figūras, fraktāļi un kredītu aprēķināšana līdzīgi MS Excel funkcijai PMT().
Materiāla autors doc. Imants Gorbāns.

Lapa Citu Scratch kopienas dalībnieku matemātiska rakstura programmu skaisti piemēri

Koda izpētišanai un saprašanai.

Tēma 4 Grāmata Spēļu veidošana Scratch

Ievads spēļu veidošanā Scratch, 4 piemēri. Autors Imants Gorbāns

Fails Spēļu veidošana Scratch (grāmata pdf failā, 1,1 MB)

Autors: Imants Gorbāns. 2014.g.

URL SPĒLES PIEMĒRS: "The Angry Crab" remix

Angry Crab game


Lapa Citu Scratch kopienas dalībnieku veidoto spēļu labi piemēri

Noderīgi izspēlēt spēli un izpētīt tās kodu.

Tēma 5 Grāmata Arduino mikrokontroliera darbināšana Scratch

Arduino apraksts un tā programmēšanas iespējas Scratch.

Autors: Imants Gorbāns

Fails Arduino mikrokontroliera darbināšana Scratch (grāmata .pdf 2,5 MB)

Autors: doc. Imants Gorbāns

URL Video: Scratch 1. programmiņa Arduino darbināšanai
Fails Video: Scratch 1. programmiņa Arduino darbināšanai (mazākā - 1,8 MB .flv failā)

5. tēmas grāmatas 1. vingrinājuma demonstrējums. Autors: Imants Gorbāns.

Lapa Citu Scratch kopienas dalībnieku veidoto programmu darbam ar mikrokontrolieriem piemēri

Scratch iespējas darbā ar Arduino, Lego.

URL Datorvadāmu ierīču pamati DOS + Pascal

LIIS materiāls, 2001. g., zināmā mērā joprojām aktuāls.

Papildus Mape Programmu failu piemēri un sagataves

Materiālos dotās programmas

URL Eiropas programmēšanas nedēļa 11.-17.okt.2014.

Eiropas programmēšanas nedēļas, kas Eiropā norisināsies no 11. līdz 17. oktobrim, ietvaros LU Datorikas fakultāte aicina skolēnus un skolotājus piedalīties Jauno datoriķu skolas seminārā „Programmēšana Scratch vidē - tas ir vienkārši!” Seminārs notiks sestdien, 2014. gada 11. oktobrī, plkst. 11:00 - 13:00 LU Datorikas fakultātē (Rīgā, Raiņa bulvārī 19, 3. stāvā, 345. datorklasē). Seminārs būs skatāms arī interneta tiešraidē Latvijas Universitātes portālā http://www.lu.lv/par/mediji/video/.

URL Programmēšanas nedēļas vodeo tiešraides filmiņa (11.10.2014. 1 st. 51 min.)

Eiropas programmēšanas nedēļas ietvaros notika Scratch seminārs 11.11.2014. 11:00 LU DF 345. aud.

Fails Prezentācija Programmēšanas nedēļas ievadminūtēm

2014.10.11.

URL Programmēšanas dienas semināra bildes (11.10.2014.)

Scratch seminārs LU DF.

Fails Prezentācija LatSTE 2014 (30.10.2014.)

LatSTE 2014.10.30 plenārsēdē.