Tēmu izklāsts

  • Vispārēji

  • Dabaszinātnes

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina, kas ir pētījums.
    • Zina, ko pēta dabaszinātnes.
    • Iegūst informāciju par dažādām dabaszinātņu nozarēm no dažādiem informācijas avotiem,izmantojot dažādas informācijas ieguves metodes.
    • Prot apkopot iegūto informāciju un iepazīstina citus ar iegūto informāciju.
  • Izgudrojumi. Lidošana.

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina jēdzienus: gravitācija, berze.
    • Zina par izgudrojumu (lidmašīnas, kosmiskie kuģi) nozīmi.
    • Zina par gravitācijas spēka darbību.
    • Zina par berzes un gaisa pretestības darbību.
    • Veido un palaiž lidaparāta modeļus
    • Zina un ievēro drošības noteikumus, rīkojoties ar mehāniskām ierīcēm.
  • Pētījums “Lidošana”

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Prot iegūt informāciju par lidošanu no dažādiem informācijas avotiem, izvēlēties būtiskāko un apkopot to.
    • Prot plānot pētījumu.
    • Prot veikt novērojumus, eksperimentus un izmantot vai izgatavot modeļus.
    • Prot apkopot iegūtos rezultātus un izdarīt secinājumus.
    • Prot iepazīstināt citus ar iegūtajiem rezultātiem.
    • Prot novērtēt sava paveiktā un citu skolēnu paveiktā nozīmi.
  • Spēks

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina spēku veidus: magnētiskais, gravitācijas, berzes spēks.
    • Zina par darbības un pretdarbības spēkiem.
    • Zina dažādus svaru veidus (atsperes svari, sviras svari).
    • Prot lietot masas mērvienības (kg, g).
    • Veic eksperimentus ķermeņu un līdzsvara un stabilitātes noskaidrošanai
    • Praksē pārbauda berzes darbību un paņēmienus tās samazināšanai
    • Ar vienkāršiem sviras svariem nosaka ķermeņu masu, par atsvariem izmantojot priekšmetus ar zināmu masu, pieraksta iegūtos mērījumus, izmantojot masas apzīmējumu un mērvienības.
  • Tīras vielas un maisījumi

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina, ka dabā sastopamas organiskas vielas: tauki, ciete, glikoze un celuloze.
    • Zina, ka blīvums ir vielu īpašība.
    • Zina maisījumu veidus un maisījumu atdalīšanas veidus.
    • Salīdzina tīras vielas un maisījumus, parādot kopīgās un atšķirīgās pazīmes.
    • Spriež par vielu izmantošanu, lietojot informāciju par to īpašībām.
    • Novēro organisko vielu īpašības (agregātstāvoklis, krāsa).
    • Salīdzina vielas pēc to blīvuma, izmantojot literatūras datus un eksperimentu rezultātus.
    • Veic eksperimentus, lai izdalītu tīras vielas no maisījumiem nostādinot, filtrējot un sijājot.
    • Pēc novērojumu rezultātiem vai dotās informācijas prot grupēt: tīras vielas un maisījumi, viendabīgi un neviendabīgi maisījumi.
    • Raksturo gaisa sastāvu, izmantojot Zemes atmosfēras gaisa sastāva diagrammas.
    • Izmantojot datus par gaisa sastāvu, prot uzzīmēt gaisa sastāva diagrammu.
  • Ķīmiskās pārvērtības

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina, kas ir ķīmiskās pārvērtības.
    • Zina, ka rūsēšana, pūšana, trūdēšana un rūgšana ir vielu ķīmiskās pārvērtības.
    • Novēro organisko vielu (cukura, cietes, celulozes) pārvērtības karsējot un prot pastāstīt par saviem novērojumiem.
    • Pēta dažādu vielu un materiālu pārvērtības ūdens un gaisa ietekmē.
    • Novēro apkārtējā vidē notikušās vielu pārvērtības.
    • Ievēro drošības noteikumus, strādājot ar vielām un materiāliem
  • Kurināmais

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina Latvijā izmantojamos kurināmā veidus.
    • Salīdzina kurināmā veidus pēc agregātstāvokļa un to sadegšanas produktu ietekmes uz apkārtējo vidi.
    • Zina par enerģijas iegūšanas tehnoloģiju nozīmi cilvēka dzīvē.
    • Zina, kā jārīkojas, lai pārtrauktu degšanu, ja nedrīkst izmantot ūdeni.
    • Veic eksperimentus ar siltumizolācijas materiāliem siltuma saglabāšanai.
    • Prot nolasīt termometra pozitīvos un negatīvos mērījumus.
    • Prot rīkoties ar sildierīcēm, karstiem priekšmetiem un šķidrumiem, ievērojot drošības noteikumus.
    • Prot izsaukt pirmo palīdzību un nepieciešamības gadījumā sniegt pirmo palīdzību ugunsgrēka gadījumā.
  • Augi

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina par vielu veidošanos augu lapās.
    • Izprot augu lomu skābekļa un ogļskābās gāzes apritē un novērtē augu nozīmi dabā un cilvēku dzīvē.
    • Zina par augu pielāgošanās veidiem.
    • Veic eksperimentus, kas pamato vielu veidošanos augu lapās.
    • Eksperimentāli nosaka organiskās vielas auga daļās.
    • Eksperimentāli pamato augu elpošanu un ūdens regulāciju augos.
    • Veic eksperimentus, lai salīdzinātu augus dažādos augšanas apstākļos.
  • Dzīvnieki

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina jēdzienus: orgānu sistēmas, vairošanās.
    • Zina dzīvnieku orgānu sistēmas: nervu sistēma, asinsrites sistēma, elpošanas sistēma, gremošanas orgānu sistēma, izvadsistēma, dzimumsistēma, balsta un kustību orgānu sistēma.
    • Parāda attēlos dzīvnieku orgānu sistēmas un nosauc tās.
    • Novēro un salīdzina pilnīgu un nepilnīgu pārvēršanos.
  • Cilvēks

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina cilvēka orgānu sistēmas: nervu sistēma, asinsrites sistēma, elpošanas sistēma, gremošanas orgānu sistēma, izvadsistēma, dzimumsistēma, balsta un kustību orgānu sistēma.
    • Zina par gaismas uztveršanu ar acīm.
    • Zina, vides nozīmi skaņas izplatīšanā.
    • Raksturo skaņas uztveršanu ar cilvēka ausi.
    • Zina profesijas, kas saistītas ar gaismu (operators, fotogrāfs, acu ārsts u. c.) un skaņu (skaņu operators, ausu ārsts u. c.).
    • Zina dzīvības uzturēšanas nosacījumus.
    • Izprot galvenās dzīvības pazīmes.
    • Izprot gaisa, ūdens un uztura nozīmi cilvēka attīstībā.
    • Zina par starojuma (rentgena starojuma, ultravioletā un radioaktīvā starojuma) ietekmi uz cilvēku.
    • Zina, kur meklēt pirmo palīdzību traumu gadījumā.
    • Prot parādīt attēlos cilvēka orgānu sistēmas un nosaukt tās.
    • Pazīst dažādus gaismas avotus.
    • Pēta skaņas izplatīšanos cauri dažādiem šķēršļiem un dzirdamību dažādā attālumā.
    • Novērtē maņu orgānu lomu pasaules izzināšanā, pamatojoties uz eksperimentālo pieredzi.
    • Apzinās dzirdes saudzēšanas nepieciešamību. Apzinās redzes saudzēšanas nepieciešamību.
    • Apzinās saules dūriena bīstamību. Izvairās no ilgstošas uzturēšanās saulē.
  • Mikroorganismi

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina jēdzienu: mikroorganismi.
    • Zina, kas ir mikroskops.
    • Izprot mikroorganismu nozīmi un ietekmi uz citām dzīvām būtnēm.
    • Prot aplūkot mikroskopā mikropreparātus.
    • Pēta mikroorganismu darbību.
    • Apzinās personīgās higiēnas ievērošanas nepieciešamību.
  • Saules sistēma

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina jēdzienus: Saules sistēma, Galaktika.
    • Nosauc un īsi raksturo Saules sistēmas planētas.
    • Salīdzina Zemes vietu Saules sistēmā ar pārējo planētu izvietojumu.
    • Zina par kosmisko aparātu nozīmi planētu pētījumos.
    • Zina Mēness fāžu secību un prot pastāstīt par Mēness fāžu maiņu.
    • Salīdzina Sauli un zvaigznes kā debess ķermeņus.
    • Zina par zvaigžņu daudzveidību.
    • Zina par teleskopu izmantošanu Visuma izpētē.
    • Zina, ko pēta astronomi un ar ko nodarbojas kosmonauti, vērtē šo profesiju nozīmi.
    • Izveido Saules sistēmas modeli.
    • Izmantojot dažādus informācijas avotus, salīdzina planētu attālumu no Saules un apstākļus uz tām, apkopo iegūtos datus tabulās.
    • Veic Mēness fāžu maiņas novērojumus un modelē tos.
    • No dažādiem informācijas avotiem iegūst ziņas par zvaigznēm un Galaktiku.
    • Parāda Saules sistēmas atrašanās vietu Galaktikas modelī.
  • Kontinenti

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Lieto jēdzienus: kontinenti, pasaules daļas, salas, pussalas.
    • Zina par salu iedalījumu pēc veidošanās.
    • Zina iežu iedalījumu pēc veidošanās.
    • Parāda dažādas izcelsmes salas pusložu kartē un atšķir salas no pussalām.
    • Parāda pasaules daļas un kontinentus pusložu kartē.
    • Novēro iežus un grupē tos pēc atsevišķām pazīmēm.
  • Ūdens

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina par ūdens riņķojumu dabā un izprot tā nozīmi.
    • Izskaidro krāču un ūdenskritumu veidošanos upēs.
    • Salīdzina kalnu upes un līdzenumu upes daļas.
    • Vizuāli attēlo ūdens riņķojumu dabā.
    • Atšķir krāces un ūdenskritumus dabā, attēlos vai filmās.
  • Nokrišņi

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Lieto jēdzienu : mākoņi
    • Pazīst gubu, gubu lietus, spalvu mākoņus dabā un attēlos.
    • Izprot atsevišķu nokrišņu veidu veidošanās likumsakarības.
    • Novēro mākoņus dabā.
    • Pēc mākoņiem prot prognozēt iespējamos laikapstākļus.
  • Latvijas ainavas

    Programmas sasniedzamais rezultāts

    • Zina dabas ainavas Latvijas teritorijā.
    • Izprot cilvēku darbības ietekmi uz dabas ainavām
    • Raksturo dabas ainavas Latvijas teritorijā un to raksturīgākos dabas objektus, izmantojot savus novērojumus.
    • Prot priecāties par dabas skaistumu.