9. klases uzdevumu apspriešana

9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Jānis Liepiņš
Atbilžu skaits: 36

Šeit tiek apspriesti novada posma 9. klases uzdevumi. 

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Elizabete Vaidere

18. jautājumā par to, kuri ir defekti atbildēs ir rakstīts, ka pareizā atbilde ir B, C un E. Tomēr komentārā, kas ir zem uzdevuma ir rakstīts, ka A, D, E ir normālas īpašības (bez defektiem) 

Atbildot uz Elizabete Vaidere

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

Atbildes rakstot ir bijusi kļūda

A, D ir normālas dzimumšūnu īpašības, kas nav defekti

Jauns organisms rodas saplūstot divām dzimumšūnām, tādēļ katrā dzimumšūnā būs uz pusi mazāk ģenētiskā materiāla kā jauniziveidotā organisma somatiskajās (ķermeņa) šūnās. 

Tā kā cilvēkam katrā šūnā ir 46 hromosomas, kas ir 23 hromosomu pāri, spermatozoīds ar 23 hromosomu pāriem saplūstot ar normālu olšūnu radītu organismu ar 69 (23*2+23) hromosomām, kas būtu kļūda


Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Lelda Balode

Kā ar bruņurupuču olām? Vērtējums rāda, ka cieta čaula ir tikai putnu olām.

Atbildot uz Lelda Balode

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

Patiesi, ir dažas bruņurupuču sugas ar cietu olas apvalku, kurā uzkrājas kaļķis, paldies par norādi.

Apspriedīsimies par labāko risinājumu šīs atbildes vērtēšanas korekcijai

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Līva Kairiša

23. jautājumā, 4.punktā esmu atzīmējusi pazīmi "balta galva", attēlā diviem kukaiņiem ir baltas galvas, taču mans atzīmētais variants (E) rādās kā nepareizs. Kā arī "galva citāda" esmu atzīmējusi melnu galvu (B), kas, manuprāt atbilst pareizajai atbildei. Kas šajā gadījumā ir pareizi un kas ir mana kļūda?

Atbildot uz Līva Kairiša

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Aleksandra Raklinska

Man arī ir līdzīga problēma šajā uzdevumā,  es nesaprotu, kāpēc man rāda, ka nepareizi. Kādas ir pareizās atbildes?

Atbildot uz Aleksandra Raklinska

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Daniēls Zeltiņš

Arī man nav ieskaitīts 23.jautājumā 4.punktā atbildēju,ka dzivnieka galva ir balta(A) ,kas tika ieskaitīts, kā cita veida galvu es ierakstīju (B) ,kas tomēr netika ieskaitīts. Kāpēc tā?

Atbildot uz Daniēls Zeltiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Jānis Liepiņš

Par noteicējiem. 

Organismu noteicēji darbojas pēc dihotomā dalīšanas principa. Tas nozīmē, ka nosakāmie organismi visu laiku tiek dalīti divās grupās pēc kādas noteiktas pazīmes. Ja noteicējs ir izveidots pareizi, tas palīdz viennozīmīgi noteikt tajā aprakstītās sugas. 

Tas nozīmē, ka Jums dotās sugas ir vairākas reizes jāgrupē 2 grupās. Ja pēc kādas pazīmes nav iespējama organismu sagrupēšana tieši divās grupās - tad šo pazīmi par kritēriju izmantot nevar.

Lai uzbūvētu korektu doto kukaiņu sugu (A-E) noteicēju,   Jums jau ir dota viena pazīme, kas noved pie C sugas (par ķermeni garākas ūsas). Iepriekšējā solī  jums būtu jānoskaidro kāda pazīme novestu pie ta, ka nākamais solis nošķir sugu ar garām ūsām no tās, kam nav garas ūsas. Šādas pazīme ir sugas ir divi ovālas vēdera formas kukaiņi B un C. Ovālas formas vēders nošķir divas sugas, no kurām vienai ir garas ūsas, otrai nav; visām pārējās kukaiņu sugām "vēders citāds" . Nākamajā solī iespējams sagurupēt sugas pēc vēdera svītrojuma vai "citāds", kas noved pie vienas sugas - E. 

Pēdējā solī svītrainie kukaiņi sadalās divās daļās pēc galvas krāsas. 

Galva balta - A suga

galva citāda - B suga.

Skaitļi apgalvojumu beigās, piemēram, " Dzīvnieka vēders ovāls.…..2"  nozīmē, ka konstatējot, ka nosakamajam kukainim tiešāmi ir ovāls vēders, tad ir jālasa apgalvojums (tēze) nr. 2., kas šajā gadījumā ir "ūsas garākas par ķermeni". 

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Dace Miļeviča

4.jautājumā 1.punktā pareiza atbilde ir:Tālāk uz ziemeļiem ir pārāk īss gada siltais periods,bet atbilde : Gada siltajā periodā nav pietiekami  daudz pārtikas,lai susuri varētu migrēt tālāk uz ziemeļiem(kuru es izvēlējos) ir arī pareiza,jo ir pārāk īss gada siltais periods,tāpēc nav pietiekami daudz pārtikas,lai tie varētu migrēt.Sīs atbildes ir savstārpēji saistītas

Atbildot uz Dace Miļeviča

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Jānis Liepiņš

Sveiki, Jums dotie atbilžu varianti bija.

Izvēlies visticamāko iemeslu, kāpēc Latvija ir šo dzīvnieku izplatības robeža!

Tālāk uz ziemeļiem susuri ir aktīvi izmedīti
Tālāk uz ziemeļiem ir pārāk īss gada siltais periods
Gada siltajā periodā nav pietiekami daudz pārtikas, lai susuri varētu migrēt tālāk uz ziemeļiem
Susuri nedzīvo teritorijās, kas ir zemākas par 200m virs jūras līmeņa

3. atbilžu variants runā par situāciju, it kā susuri dzīvotu šeit, barotos šeit un gatavotos migrēt tālāk. Susuriem nav raksturīga migrācijas uzvedība, attiecīgi arī "uzbarošanās pirms ceļa" nenotiek. Tomēr, šī dzīvnieku suga var izplatīties vasarā klejojot barības meklējumos. Vienīgais no minētajiem variantiem, kas tos kā sugu attur tālākas izplešanās ziemeļu virzienā ir garākas ziemas un attiecīgi īsākas vasaras, kas neļauj uzkrāt pietiekoši daudz ķermeņa rezervju pārziemošanai teritorijās tālāk uz ziemeļiem nekā Latvija. 


Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Dace Miļeviča

4.jautājumā 2.punktā ir prasīts,kur visticamāk varētu dzīvot susuri.Un pareiza atbilde ir Gaujas Nacionālais parks,bet tie arī var būt sastopami Grīņu rezervātā,jo tas atrodas Latvijas dienvidrietumos,un saitē www.latvijasdaba.lv ir pateikts,ka daži susuri ir sastopami Latvijas dienvidrietumos https://www.latvijasdaba.lv/ziditaji/muscardinus-avellanarius-l/

Atbildot uz Dace Miļeviča

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

Kā bija norādīts tekstā, lielais susuris un arī pārējie susuri apdzīvo lapu koku mežus, visbiežāk platlapju kokku mežus. 

Šajā jautājumā tika sagaidīts, ka jūs novērtēsiet katras aizsargājamās teritorijas biotopus.

Gaujas Nacionālajā parkā ir platlapju meži

Slīteres Nacionālajā parkā ir priežu sils

Grīņu rezervātā ir applūstošs skujukoku mežs - grīnis

Teiču rezervātā valdošais biotops ir purvs


Lai gan jūsu piedāvātajā saitē redzams, ka mazais susuris apdzīvo Latvijas dienvidus, tas nebūt nenozīmē, ka to varēs sastapt Grīņu rezervātā

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Dace Miļeviča

9.jautājumā 6.punktā  ir pateikts,ka ir aplams apgalvojums,bet tad tas ir pretrunā at tekstā teikto

Pielikums Screenshot_20171203-151435.png
Atbildot uz Dace Miļeviča

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

Dotajā informācijā redzams, ka gan Eiropā, gan Latvijā dzelteno cielavu skaits krīt, bet Latvijā tas samazinās straujāk. Ja Latvijā dzelteno cielavu skaits samazinātos tikai to pašu iemeslu dēļ kā pārējā Eiropā, tad skaita kritums būtu vienāds ar pārējo Eiropu.

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Dace Miļeviča

12.jautājumā 2.punktā prasīts kā sauc mijiedarbību  starp sēnēm un augstākājiem augiem?Un pateikts ka to sauc par mikorizi;bet atbilde-simbioze(kuru es izvēlējos ir nepareiza).Bet mikoriza ir viens no simbiozes veidiem,tāpēc arī tā der

Atbildot uz Dace Miļeviča

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

1. punktā jums tiek lūgts atbildēt, kā sauc attiecības, kurās savstarpēju labumu gūst abi dalībnieki

(Vienā no attiecību veidiem labumu gūst abi organismi (+/+) – tās ir savstarpēji labvēlīgas attiecības. Kā sauc šādas attiecības?) tur atbilde ir simbioze


Pēc tam, otrajā jautājumā jums tiek lūgts nosaukt vienu no simbiozes veidiem, kas novērojams starp sēnēm un augiem. Tā kā šoreiz mums interesē simbiozes piemērs, tad atbilde simbioze nav pareiza

(Specifisks šādu attiecību piemērs ir mijiedarbība starp sēnēm un augstākajiem augiem. Kā sauc šādas attiecības?)

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Dace Miļeviča

25.jautājumā 3.punktā ir pateikts,ka viena gada laikā attīstās 1 vaboļu paaudze,bet daži attīstās ne viena gadā,bet dažu gadu laikā

Atbildot uz Dace Miļeviča

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

Šeit atbilde bija jānolasa no piedāvātā zīmējuma. Tajā redzamā vabole attīstās viena gada laikā, kāpuri pārziemo augsnē. Ja šī vabole attīstītos vairāku gadu laikā, zīmējumā vasarā, kad kāpuri iekūņojas un izlido pieaugušie īpatņi, būtu novērojami kāpuri, kas paliek augsnē. Tādu šajā zīmējumā nav.

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Dace Miļeviča

25.jautājumā 5.punktā ir pateikts,ka jūnijvaboles ir pelnījušas savu nosaukumu,jo šajā mēnesī tos var sastapt cilvēki.Bet tad pareiza atbilde var arī būt maijvābole,jo tie paradās maijā,un zīmējumā,kuru jūs pielikāt ir redzama tieši lauku maijvabole,bet ne jūnijvabole  https://www.latvijasdaba.lv/kukaini/sistematiskais-raditajs/scarabaeidae/

Atbildot uz Dace Miļeviča

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Elīna Klinklāva

Es arī domāju, ka pareizā atbilde ir maijvabole. Jo te bija darbs ar attēlu, kurā bija maijvabole, nevis jūnijvabole. 

Atbildot uz Elīna Klinklāva

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

Dotajā attēlā varēja redzēt, ka vabole parādās jūnijā. Bet tā kā, jūs esat pareizi teikuši, ka attēlā redzamā vabole varēja būt arī t.s. jūlijvabole vai lauku maijvabole, šis jautājums tiek noņemts no olimpiādes jautājumiem, visi dalībnieki iegūst punktu

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Anna Mikuļeviča

16. Uzdevumā, manuprāt, ir kļūda 3.jautājumā, jo olvadi taču savieno olnīcas un dzemdi, nevis vēdera dobumu un dzemdes dobumu. 

21.uzdevumā 2.jautājumā man radās neskaidrības. Ir formulēts, ka visi bērni ir viena dzimuma, bet, ja pieņem, ka nav svarīgi, kura dzimuma, tad sanāk: 

XXX, XYX, XYY, XXY, YYY, YXX, YXY, YYX ir visi iespējamie varianti, tad sanāk, ka visi bērni var būt vina dzimuma 2/8 jeb 1/4 no visiem gadījumiem, kas netika ņemts, ka pareiza atbilde.


Atbildot uz Anna Mikuļeviča

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Aivita Romanauska

Es piekrītu par 21. uzdevuma 2. jautājumu. 

Varbūtību aprēķina dalot vajadzīgo jeb labvēlīgo notikumu skaitu ar visu notikuma kopskaitu. 

Principā iznāk 2/8=1/4. 

Atbildot uz Aivita Romanauska

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

Varbūtība, ka kāds bērns būs noteikta dzimuma, piemēram, puika, ir 1/2. Ja jāaprēķina, ar kādu varbūtību visi trīs no bērniem būs ar šo dzimumu, varbūtības savā starpā ir jāreizina 1/2*1/2*1/2



Atbildot uz Agnese Kokina

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Aivita Romanauska
Jā, es Jums piekrītu, ja prasa kāda ir varbūtība, ja piedzims visi 3 zēni, tad ir 1/8 , bet tad jautājums nav īsti korekts, jo prasa kāda ir varbūtība, ja visi 3 dīgļi piedzims viena dzimuma (3 zēni vai 3 meitenes). Domāju, ka vajadzēja skaidrāk izteikt, ka vajag aprēķināt varbūtību par zēniem. (piemērs palīdz labāk saprast jautājuma būtību). 


''Ja pēc olšūnu inkubācijas ar donora spermu apaugļotos un veiksmīgi implantētu visus 3 dīgļus, kā arī tiem visiem notiktu veiksmīga attīstība, kāda ir varbūtība, ka visi bērni būs viena dzimuma (piemēram, visi būtu zēni''

Atbildot uz Anna Mikuļeviča

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Aivita Romanauska

Man arī tā šķiet, ka 16. uzdevumā 3. jautājumā ir kļūda. Olvadi savieno olnīcu un dzemdi.

Atbildot uz Aivita Romanauska

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

Olnīcas ir orgāns, kas atrodas vēderplēves dobumā. Vēderplēve ir struktūra, kas izklāj vēdera dobuma ārējās sienas un apklāj iekšējos orgānus. Sievietēm starp šīm vēderplēves lapām atrodas olnīcas. Kad olnīca ir nobriedinājusi olšūnu, folikuls plīst un olšūna nonāk vēderplēves dobumā. Tālāk to uztver olvadi un nogādā uz dzemdi. Olvadi ar olnīcu nav tieši savienoti. 

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Aivita Romanauska

 9. jautājumā pirmais apgalvojums..,,Dzeltenā cielava ir izvēlēta par Gada Putnu 2018, lai pievērstu sabiedrību uzmanību tās populācijas samazināšanās iemesliem'' ir uzlikts, ka ir aplams....

.''Parasti par Gada putnu tiek izraudzīta suga, kurai ornitologi vēlas pievērst sabiedrības uzmanību, lai iegūtu vairāk informācijas sugas izpētei vai arī veiktu īpašus pasākumus tās aizsardzībai. Šo iemeslu dēļ bieži par Gada putnu kļuvušas īpaši aizsargājamas putnu sugas, vai arī sugas pēc kuru populācijas stāvokļa var spriest par noteiktu biotopu stāvokli un izmaiņām''.  (https://lv.wikipedia.org/wiki/Gada_putns_Latvijā) 

Vai tad aizsardzība nav pievērst sabiedrības uzmanību tās populācijas samazināšanas iemesliem un novērst tos?

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Diana Lismane

Par 10. jautājumu:

Kapēc bišu un kameņu populācijas samazināšanās jautājumā nav ieskaitīta atbilde nelabvēlīgi. Jo tekstā par putnu uz kuru bāzēts šis uzdevums ir par to ka šis putns mēdz medīt kukaiņus lidojot, tādad lidojošo kukaiņu samazināšanās ietekmē šo sugu nelabvēlīgi.

Un tajā pašā uzdevumā nav ieskaitīta atbilde ka bezdelīgu savairošanās ietekmē sugu nelabvēlīgi. Vai tad starp bezdelīgām, kas arī barojas ar kukaiņiem un šo sugu neveidojas konkurence. Un konkurence ir nelabvēlīgas attiecības.

Atbildot uz Diana Lismane

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Agnese Kokina

Bites un kamenes ir lieli kukaiņi, maz ticams, ka dzeltenā cielava tādus spētu noķert.

Bezdelīgai un dzeltenajai cielavai nepārklājas medību apgabali, dzeltenā cielava medī no zemes, bezdelīga augstāk gaisā lidojošus kukaiņus. Tomēr ir barības avoti, kas šiem abiem putniem pārklājas, tādēļ pieņemsim arī atbildi "ietekmē negatīvi". Labojumi tiks veikti rīt

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Dace Miļeviča

17.jautājumā 6.punktā ir pateikts,ka virietim ir audzejs,un pēc dažiem mēnešiem viņam izopērēs sēkliniekus.Ir pateikts,ka ir nepieciešams IVF pāra dzimumšūnu,bet nedrikst izdarīt tikai IVF ar donora spermu,priekš kam ir vajadzīgs IVF  pāra dzimumšūnu?

Atbildot uz Dace Miļeviča

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Jānis Liepiņš

Kā nākamajā uzdevumā par spermas kvalitāti ir redzams, sēklinieku vēzis var nopietni ietekmēt spermas kvalitāti 

Tā kā sēklinieku izņemšana paredzēta pēc dažiem mēnešiem, ir iespējams "ievākt" pacienta spermu lai nākotnē pāris varētu tikt pie ģenētiski saviem bērniem. Tomēr, var gadīties, ka spermas kvalitāte ir neatbilstoša sēklinieku vēža dēļ, tāpēc būs jāizmanto donora sperma. Tagad ieskaitītas tiks abas atbildes. 

Atbildot uz Jānis Liepiņš

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Megija Heimane

Man vispār vairākos uzdevumos nebija klāt pat bilde,piemēram uzdevumā par to apļa dieagrammu-kad es rakstīju olimpiādi man tā diagramma nerādijās,kāmēr visiem viss rādījās,līdz ar ko loģiski,ka nevarēju atbildēt uz jautājumiem,kā arī tajā uzdevumā par dzimtām,man nācās izdomāt pašai trešo apakšdzimtu un tās dzimtes pārstāvjus,bet uzdevumu atbildēs man šīs bildes parādas,kādam arī bija tāda problēma?

Atbildot uz Megija Heimane

Atbilde: 9. klases uzdevumu apspriešana

Nosūtīja Elīna Klinklāva

Varbūt Tev izdevās ātri ielogoties? 

Cilvēkiem, kam izdevās tikt pie uzdevumiem ātrāk, sākumā nerādīja attēlus. 

Piemēram, man izdevās ielogoties tikai pusstundu vēlāk nekā paredzēts, bet tad gan viss "aizgāja" labi.